Beenvaatjes zijn zeer dunne bloedvaten die door de huid heen zichtbaar zijn. Ze worden beenvaatjes genoemd omdat ze lijken op kleine bloedvaten die zijn gesprongen. Beenvaatjes zijn nooit gevaarlijk, maar sommige mensen kunnen ze beschouwen als een cosmetisch probleem.

Wat zijn beenvaatjes?

Beenvaatjes zijn zeer dunne aderen die door de huid heen zichtbaar zijn en vaak verschijnen in een vorm die lijkt op een netwerk. Beenvaatjes hebben vaak een blauwe of paarse kleur. Dit komt doordat ze aderen zijn en daarom zuurstofarm zijn, waardoor ze blauw of paars lijken. Aders transporteren zuurstofarm bloed naar het hart om te worden geoxideerd, terwijl slagaders zuurstofrijk bloed naar het lichaam transporteren.

Beenvaatjes kunnen door veel mensen als onaantrekkelijk worden beschouwd omdat ze zo duidelijk zichtbaar zijn op de huid. Het is echter belangrijk om te onthouden dat beenvaatjes volkomen onschadelijk zijn en geen pijn of andere fysieke problemen veroorzaken bij de persoon die ze heeft, maar de cosmetische veranderingen in de huid als gevolg van de beenvaatjes kunnen toch een goede reden zijn om ze te laten onderzoeken en mogelijk te laten behandelen door een arts.

Beenvaatjes komen vaak eerst voor in de knieholten en vervolgens omhoog of omlaag langs het been vanaf de knieholte, evenals in het gezicht.

Waarom ontstaan beenvaatjes?

De reden dat iemand beenvaatjes krijgt, is vaak een combinatie van erfelijkheid en omgevingsfactoren. Als een of beide ouders beenvaatjes hebben of hebben gehad, zal het kind vrijwel zeker ook beenvaatjes krijgen. Er zijn echter verschillende omgevingsfactoren die bepalen wanneer beenvaatjes zich zullen voordoen en hoe ernstig ze zullen zijn.

Enkele van de belangrijkste omgevingsfactoren zijn:

• Leeftijd: naarmate men ouder wordt, slijten de vaten en neemt de kans op het krijgen van beenvaatjes toe.
  • Zwangerschap: een belangrijke oorzaak van beenvaatjes. De toename van de bloedvolume tijdens de zwangerschap verergert de bloedcirculatie, wat op zijn beurt de kans vergroot dat bloed zich ophoopt in oppervlakkige aderen. Bovendien verandert de hormonale balans in het lichaam tijdens de zwangerschap en verzwakt dit de wanden van de aderen, wat het risico op beenvaatjes vergroot.
  • Overgewicht: overgewicht leidt tot een groter volume bloed dat moet worden geoxideerd, wat de bloedcirculatie verslechtert en het risico op beenvaatjes vergroot.
  • Inactiviteit: gebrek aan lichaamsbeweging leidt tot een slechtere bloedcirculatie en verhoogt het risico dat kleppen in de aderen gaan lekken, wat op zijn beurt het risico op beenvaatjes vergroot.
  • Als beenvaatjes in het gezicht verschijnen, kan te veel blootstelling aan de zon de oorzaak zijn.

Kun je beenvaatjes voorkomen?

Erfelijkheid is niet te beïnvloeden, maar men kan de kans op het ontwikkelen van beenvaatjes verminderen door keuzes te maken in levensstijl die het risico op het krijgen van beenvaatjes verminderen.

Deze keuzes zijn het tegenovergestelde van de hierboven genoemde factoren die van invloed zijn op het ontstaan van beenvaatjes. Om het ontstaan van beenvaatjes te voorkomen, moet men dus overgewicht vermijden, regelmatig bewegen, vermijden om langdurig stil te staan of te zitten en ook gezond eten en drinken.

Behandelmethoden voor beenvaatjes

Hoewel beenvaatjes vaak goed zichtbaar zijn aan de buitenkant van de huid, zijn ze nooit gevaarlijk. De reden dat mensen een behandeling voor beenvaatjes zoeken, is dat beenvaatjes als onaantrekkelijk worden ervaren. Maar iemand die de beenvaatjes op zijn lichaam als onaantrekkelijk ervaart, kan om emotionele redenen terughoudend zijn om zich op openbare plaatsen met blote benen te vertonen en kan zich ook minder aantrekkelijk voelen voor zijn partner. Beide gevoelens zijn goede redenen om beenvaatjes te behandelen, omdat zo'n behandeling de kwaliteit van leven van de persoon kan verbeteren, wat essentieel is voor medische en cosmetische behandelingen.

De meest voorkomende behandelmethode voor beenvaatjes is zogenaamde sclerotherapie. Deze behandelmethode voor beenvaatjes houdt in dat medisch schuim of lijm in de gesprongen vaten wordt geïnjecteerd. Het schuim of de lijm zorgt ervoor dat het bloed in de ader stolt en daardoor verschrompelt de beschadigde ader en verdwijnt daarmee ook het zichtbare beenvaatje. Meerdere opeenvolgende behandelingen kunnen nodig zijn om de beenvaatjes volledig te laten verdwijnen.

Bij de Vaatzorgkliniek wordt sclerotherapie uitgevoerd onder lokale verdoving en duurt de behandeling slechts een uur, waarna de patiënt naar huis kan terugkeren en meteen kan doorgaan met zijn normale activiteiten.

Samenvatting - Beenvaatjes op de benen

• Beenvaatjes zijn kleine zichtbare bloedvaten die gesprongen zijn en zichtbaar zijn door de huid en vaak lijken op een netwerk.
  • Beenvaatjes verschijnen meestal eerst in de knieholten en vervolgens omhoog of omlaag langs het been.
  • Beenvaatjes zijn erfelijk; een persoon van wie de ouders beenvaatjes hebben of hebben gehad, zal ze zelf ook krijgen.
  • Om de omvang van de beenvaatjes te verminderen en het tijdstip waarop ze verschijnen uit te stellen, is het belangrijk om een ​​levensstijl te hebben die de bloedcirculatie verbetert, zoals het vermijden van overgewicht en regelmatige lichaamsbeweging.
  • Zwangerschap verhoogt het risico op beenvaatjes, maar vaak verdwijnen beenvaatjes spontaan na afloop van de zwangerschap.
  • Beenvaatjes kunnen worden behandeld met sclerotherapie, die bij de Vaatzorgkliniek onder lokale verdoving kan worden uitgevoerd in slechts een uur.

3 snelle vragen over Beenvaatjes op de benen

Waarom barsten bloedvaten op de benen?

Gesprongen bloedvaten ontstaan ​​wanneer de druk in de aderen toeneemt, waardoor de werking van de kleppen in de aderen wordt verzwakt. Dit is erfelijk, en zwangerschap, hormonen, obesitas en roken beïnvloeden ook het voorkomen van beenvaatjes.

Hoe verwijder je oppervlakkige bloedvaten op de benen?

Voor de behandeling van beenvaatjes op de benen wordt sclerotherapie gebruikt. Met behulp van een dunne naald wordt een medicijn in het bloedvat geïnjecteerd en het bloedvat sluit. Het bloedvat wordt afgebroken door het lichaam en er ontstaat eerst een blauwe plek die na 4-6 weken vervaagt.

Zijn beenvaatjes gevaarlijk?

Beenvaatjes zijn niet gevaarlijk. Het kan een cosmetisch probleem zijn, wat behoorlijk hinderlijk kan zijn.