Onderzoeken tonen aan dat 3 op de 10 personen op enig moment in hun leven spataderen ontwikkelen in verschillende vormen en maten. De leeftijd kan sterk variëren, maar het komt vaker voor bij personen tussen de 30-40 jaar, vooral als ze een zeer sedentaire baan hebben of veel staan. Het is ook gebruikelijker dat oudere mensen worden getroffen omdat zij vaak een slechtere bloedcirculatie hebben waarbij de aderen gemakkelijker onder druk en belasting komen te staan, wat vervolgens leidt tot spataderen.

Spataderen op zich zijn niet gevaarlijk tenzij ze pijn gaan doen of ongemak veroorzaken wanneer je staat of zit. In deze gevallen moeten de spataderen worden behandeld om grotere problemen of gevolgsymptomen die gevaarlijk kunnen zijn, te voorkomen. Het is ook belangrijk dat je een arts of kliniek bezoekt als er grotere veranderingen optreden in je spataderen of de huid eromheen.

Voor velen is het hebben van spataderen iets waar niemand over praat omdat velen nog steeds vasthouden aan de oude opvattingen dat het een ouderdomsziekte is. Dit is natuurlijk niet het geval aangezien het mensen van alle leeftijden en op verschillende plaatsen treft. Het komt echter vaker voor dat spataderen zich vormen op de benen als gevolg van hoge druk op de aderen. Daarom is het voor vrouwen gebruikelijk om pijnlijke spataderen of beenvaatjes te krijgen tijdens de zwangerschap, die in sommige gevallen moeten worden behandeld om langdurige problemen te voorkomen. Tijdens de zwangerschap verandert de hormoonbalans en neemt het lichaamsgewicht toe, en dit plotselinge extra gewicht zet veel druk op de aderen, wat spataderen kan veroorzaken die milde pijn veroorzaken.

Wat zijn spataderen

Spataderen ontstaan ​​meestal als gevolg van lekkende aderkleppen in combinatie met dat ze worden blootgesteld aan hoge druk. Voor de meeste mensen veroorzaken deze spataderen geen pijn, maar zijn meer een cosmetische belemmering die kan maken dat men zich ongemakkelijk voelt in bepaalde dagelijkse situaties. Maar voor anderen kunnen spataderen enkele complicaties veroorzaken. Het zijn deze soorten spataderen die moeten worden behandeld of in sommige gevallen volledig verwijderd om de pijn en symptomen te elimineren.

Åderbråck ven grafik

Wanneer moet je spataderen behandelen?

Lijden aan een spatader is niets wat jij of iemand in je omgeving zou moeten doen. Het is belangrijk dat je een arts raadpleegt voor advies en tips over welke behandeling het beste past of wat je moet overwegen om de symptomen te verlichten als zij van mening zijn dat er geen ingreep nodig is.

Tekenen dat je de spataderen moet behandelen

Spataderen veroorzaken vaak ongemak, wat een beperking kan zijn in het dagelijks leven en kan bijdragen aan een verslechtering van de kwaliteit van leven. Dit kan een goede reden zijn om de mogelijkheid van een spataderbehandeling te onderzoeken.

Dit zijn enkele symptomen die kunnen betekenen dat je je pijnlijke spataderen moet behandelen:

• De spataderen bloeden
  • Je hebt een oppervlakkige bloedprop in deze ader gehad
  • De spatader voelt hard of gezwollen aan
  • Het gebied rond de spatader is rood of gevoelig. Dit kan een teken zijn dat de spatader ontstoken is geraakt en dan is speciale behandeling vereist.
  • Je hebt een constante druk in het been of rond de spatader die niet wijkt
  • Veneuze beenzweren die drukken moeten worden behandeld als ze pijn doen
  • Spataderen die van kleur veranderen moeten worden onderzocht omdat dit een teken is dat de ader of het gebied eromheen niet in goede staat is

Het is noodzakelijk dat je je spataderen onderzoekt om er zeker van te zijn dat er geen veranderingen optreden wat betreft kleur, vorm of grootte. In de meeste gevallen betekent een verandering niet noodzakelijkerwijs dat er gevaar is. Maar als het opzwelt of ongemakkelijk aanvoelt, is het belangrijk dat je een arts of kliniek bezoekt om te voorkomen dat er ernstigere complicaties optreden.

Spataderen die ontstoken zijn

Als de spatader hard of gezwollen aanvoelt, en als het gebied rond de spatader rood of gevoelig is, is dat ook een teken dat de oppervlakkige bloedprop ontstoken is geraakt. Deze ontsteking wordt flebine genoemd en is een vorm van aderontsteking die in de meeste gevallen moet worden behandeld.

Een oppervlakkige bloedprop leidt echter niet altijd tot complicaties. Maar het risico is groter dat je ook een prop krijgt in de diepe aderen. Deze bloedproppen zijn aanzienlijk ernstiger en als dit zou gebeuren, moet je direct een arts raadplegen omdat er een risico bestaat dat de prop door het lichaam reist.

Verlicht de symptomen met een steunkous

Voor oudere mensen of zwangere vrouwen kunnen spataderen in de benen leiden tot een prikkend of pijnlijk gevoel. In deze gevallen kan een steunkous de symptomen verlichten en ook het risico op nieuwe spataderen voorkomen. Dit komt doordat de steunkous de druk in de benen reguleert en daardoor ervoor zorgt dat je aderen niet op dezelfde manier worden belast. Een steunkous is ook perfect om te gebruiken wanneer je vliegt, omdat de hogere luchtdruk de bloedcirculatie in de benen kan verslechteren en een verhoogde druk op de aderen kan geven.

Veel mensen lijden in het geheim aan hun spataderen. Als je pijn of gezwollen benen ervaart, is dit iets wat je serieus moet nemen. Bezoek een arts of kliniek die op zijn beurt kan bepalen of er behandelingen nodig zijn om de problemen te verwijderen. Of als je in plaats daarvan bijvoorbeeld een steunkous moet dragen om de druk in de benen in balans te brengen en daarmee de symptomen te verlichten.