Steunkousen kunnen een goede optie zijn als je veel last hebt van spataderen, omdat de steunkous de pijn die spataderen kunnen veroorzaken verlicht. Steunkousen kunnen ook worden gebruikt als een preventieve maatregel om optimale bloedcirculatie te bevorderen.

Hoe spataderen ontstaan

Spataderen ontstaan wanneer de veneuze kleppen niet goed functioneren, waardoor het bloed terug kan stromen in de aderen. In de aderen zorgen veneuze kleppen ervoor dat het bloed slechts één richting op gaat, naar het hart. Als deze veneuze kleppen beschadigd zijn, sluiten ze niet meer goed, waardoor het bloed in de verkeerde richting kan stromen. Dit verhoogt de bloeddruk en veroorzaakt spataderen die zichtbaar worden op de benen.

Normale aderen vs. spataderen

Spataderen zijn bijna 100 procent erfelijk, en defecte veneuze kleppen zijn genetisch bepaald. Je kunt waarschijnlijk niet voorkomen dat je spataderen krijgt als je er aanleg voor hebt. Er zijn echter verschillende maatregelen die je kunt nemen om het risico op het krijgen van spataderen te minimaliseren.

Symptomen van spataderen - Verschillende maatregelen

Er zijn verschillende factoren die beïnvloeden wanneer iemand in zijn leven spataderen krijgt. Spataderen komen vaker voor bij vrouwen, mensen met overgewicht, zwangere vrouwen, mensen die vele jaren hebben gerookt en mensen die vele jaren een ongezonde levensstijl hebben gehad.

Als je een erfelijke aanleg hebt voor spataderen, kun je enkele maatregelen nemen om de circulatie in je benen te verbeteren. Het kan een goed idee zijn om steunkousen te dragen, naast regelmatige lichaamsbeweging en beweging. Als je al spataderen hebt en last hebt van zwelling en pijn, kan een steunkous verlichting bieden.

Steunkousen zijn goed voor symptoomverlichting

Spataderen kunnen lichte problemen veroorzaken zoals krampen, zwelling en een zwaar gevoel in de benen. Steunkousen kunnen helpen deze symptomen te verlichten door de bloedstroom naar de benen te verhogen, wat de pijn verlicht die door spataderen wordt veroorzaakt.

Steunkousen kunnen ook helpen om het risico te minimaliseren dat spataderen snel ontwikkelen als de spataderen nog niet zo ver gevorderd zijn. Steunkousen kunnen helpen om de symptomen te verlichten, maar spataderen kunnen niet worden verwijderd met behulp van steunkousen en steunkousen maken geen deel uit van de eigenlijke behandeling van spataderen.

Steunkousen helpen de pompfunctie van de benen te ondersteunen en maken het gemakkelijker voor het bloed om terug te keren naar het hart. Het is juist deze functie die beschadigd raakt wanneer spataderen zich ontwikkelen.

Steunkousen - welke typen zijn er?

Kousen kunnen worden ingedeeld in verschillende categorieën, afhankelijk van je behoeften. Voordat je het juiste type steunkous kiest, moet je altijd overleggen met een professional of arts.

Steunkousen helpen de bloedcirculatie van de benen naar het hart te verbeteren. Omdat de steunkousen externe druk geven en de bloedstroom verbeteren, wordt de functie van de veneuze pomp aanzienlijk verbeterd wanneer steunkousen worden gebruikt.

Steunkousen zijn daarom een echt goed idee om te gebruiken als je de ongemakken van spataderen wilt verlichten en de bloedcirculatie wilt verbeteren.

Snelle vragen over spataderen en steunkousen

Zijn steunkousen goed tegen spataderen?

Steunkousen kunnen helpen om de symptomen die spataderen kunnen veroorzaken te verlichten. Door het gebruik van een steunkous wordt de bloedcirculatie verbeterd omdat de steunkous lichte druk uitoefent op het been en de spieren.

Hoe kan ik spataderen verwijderen zonder operatie?

Steunkousen kunnen worden gebruikt om de symptomen te verlichten, maar worden niet beschouwd als onderdeel van de behandeling. Als je spataderen hebt, is een behandeling nodig om van de spataderen af te komen.

Kun je spataderen weg smeren?

Spataderen kunnen niet worden verwijderd met een crème. De enige manier om van je spataderen af te komen is door een behandeling voor spataderen, zoals met laser, radiofrequentie of schuim.