Een slechte bloedsomloop in de benen kan verschillende oorzaken hebben en kan het dagelijks leven beïnvloeden omdat het verschillende symptomen kan veroorzaken zoals zwelling, krampen en zwaar gevoel in de benen. Het komt ook voor dat een slechte bloedsomloop kan leiden tot spataderen of een teken is dat er al spataderen aanwezig zijn.

Hoe voelt een slechte doorbloeding in de benen?

Als je een slechte doorbloeding in je benen hebt, kan dat ongemak en pijn in je benen veroorzaken, bijvoorbeeld bij het lopen. Het kan ook een belemmering zijn bij alledaagse activiteiten, omdat een slechte bloedsomloop ongemak veroorzaakt.

In het algemeen zorgt het voor veel stress in de benen, omdat bloed in de richting van de zwaartekracht stroomt en er veel factoren betrokken zijn bij een slechte bloedsomloop in de benen.

Hoe kan ik een slechte bloedsomloop in de benen verbeteren?

Om een slechte bloedsomloop te voorkomen, behandelen en verminderen, is het belangrijk om veranderingen aan te brengen in je dagelijkse routines. In het begin kan het heel moeilijk zijn, maar langzaam zullen de resultaten zichtbaar worden.

Met een paar aanpassingen in je dagelijkse leven kun je goede routines creëren die de bloedcirculatie in je benen kunnen helpen verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

• Ga elk uur staan als je veel zit op je werk.

• Blijf lichamelijk actief en doe thuis oefeningen.

• Til je benen op als je lang zit, bijvoorbeeld op de bank of op je werk.

• Eet voldoende fruit en groenten.

• Neem koude baden.

• Draag steunkousen, omdat steunkousen druk uitoefenen op je benen, wat de bloedcirculatie helpt verbeteren.

• Beperk de inname van zout en suiker.

• Het masseren van de benen is goed om de bloedsomloop op gang te brengen.

Een slechte bloedsomloop kan een symptoom zijn van spataderen

Spataderen en een slechte bloedcirculatie in de benen hebben vaak met elkaar te maken. Spataderen ontstaan wanneer de druk in de aderen hoog is en de bloedcirculatie vaak slecht is, waardoor de aderen uitpuilen op de huid en spataderen ontstaan.

Spataderen treffen ongeveer een op de drie volwassenen en spataderen zijn in een vroeg stadium volkomen onschuldig, maar als ze onbehandeld blijven, kunnen spataderen ernstigere bijwerkingen ontwikkelen, zoals veneuze beenzweren en bloedstolsels.

Indeling van spataderen

Spataderen worden geclassificeerd volgens het CEAP-classificatiesysteem, waarbij C0 betekent dat er geen spataderen of scheurtjes zijn en een classificatie van C6 betekent dat er actieve beenzweren zijn die niet genezen. Dit systeem wordt gebruikt door vaatchirurgen om te beoordelen welke behandelingsmethode gebruikt moet worden om het best mogelijke resultaat te bereiken.

Veel mensen met spataderen merken dat hun levenskwaliteit aanzienlijk verbetert zodra de spataderen zijn behandeld en de pijn dus is verdwenen of geminimaliseerd. Dit betekent ook dat mensen met spataderen merken dat de bloedcirculatie in de benen verbetert als spataderen worden verwijderd. Vaak merk je hoeveel last je ervan hebt als de spataderen eenmaal weg zijn, omdat je eraan gewend raakt om te leven met bijvoorbeeld de slechte bloedcirculatie en de pijn die dit kan veroorzaken.

Samenvatting - Slechte doorbloeding in de benen

Veel mensen hebben om verschillende redenen last van een slechte bloedsomloop in hun benen. Een slechte bloedsomloop in de benen kan een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van leven, het dagelijks leven beïnvloeden en problemen en ongemak veroorzaken.

Een slechte bloedsomloop kan ook een symptoom zijn van spataderen, dus het kan belangrijk zijn om spataderen te laten behandelen voordat de pijn en het ongemak een te groot probleem worden in het dagelijks leven.

4 korte vragen over slechte bloedcirculatie in de benen

Hoe voelt een slechte bloedsomloop in de benen?

Pijn in de benen bij het lopen of rusten zijn de typische tekenen van een slechte bloedsomloop in de benen.

Hoe wordt een slechte bloedsomloop behandeld?

Om een slechte bloedsomloop te behandelen, moet je eerst vaststellen wat de oorzaak is. Het kan bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door spataderen en in dat geval moeten spataderen worden behandeld om de bloedcirculatie te verbeteren.

Hoe herken je een bloedstolsel in je been?

De kuit of het been zwelt op en wordt warmer. Soms is er ook roodheid of een andere verkleuring. De kuit/het been kan pijnlijk en strak zijn als je erin knijpt. Je kunt pijn ervaren in je been, kuit of, in zeldzame gevallen, in je boog, vooral als je loopt en je kuitspier gebruikt.

Hoe beïnvloedt leeftijd de bloedsomloop?

Met het ouder worden, worden de bloedvaten stijver en neemt de bloeddruk vaak toe. Het is daarom belangrijk om je bloeddruk regelmatig te controleren. Het hart wordt minder flexibel en zijn vermogen om bloed door het lichaam te pompen neemt af.