Spataderen zijn zeer gebruikelijk in de bevolking. Ongeveer dertig procent van de mensen krijgt ooit spataderen in hun leven. Spataderen ontstaan door gebreken in de kleppen van de aderen die de bloedstroom naar het hart reguleren. Wanneer deze kleppen niet naar behoren functioneren, hoopt een deel van het bloed dat naar het hart stroomt zich op in poelen onder de veneuze klep. Het zijn deze poelen van bloed die uitgroeien tot spataderen. Spataderen zijn bijna nooit gevaarlijk, maar kunnen lichte pijn en sommige ongemakken veroorzaken, zoals dat iemand de spataderen als lelijk beschouwt, men kan lichte pijn in de benen voelen die ook dun kunnen aanvoelen, als de spataderen groeien, kunnen verkleuringen op de huid en moeilijk genezende beenzweren ontstaan. De omvang van spataderen wordt door artsen geclassificeerd volgens verschillende niveaus, of graden.

Niveaus van Spataderen

De reden voor de ontwikkeling van een gradensysteem voor spataderen is dat de symptomen van spataderen variëren in type en omvang, wat het voor artsen moeilijk maakte om verschillen en overeenkomsten tussen verschillende patiënten te bespreken. Om gemakkelijker te begrijpen welk type en omvang van een spatader wordt besproken, is een systeem voor de beoordeling van spataderen ontwikkeld.

De niveaus van spataderen worden bepaald door beoordelingen van de huid en aderen van de patiënt. Artsen bestuderen hoe de aderen van de patiënt eruitzien - een klinische beoordeling, men onderzoekt verder of er erfelijke factoren achter de spataderen zitten, aangezien erfelijkheid de grootste oorzaak is van het ontstaan van spataderen. Dit wordt etiologie genoemd, wat de leer van oorzakelijke verbanden of causaliteit is. Daarna wordt gekeken naar de anatomie om te beoordelen welke aderen zijn getroffen door de spataderen. Ten slotte wordt pathofysiologie, de leer van ziektemechanismen, gebruikt voor de beoordeling. Men onderzoekt in welke richting het bloed stroomt en of deze stroom normaal of abnormaal is en of de bloedstroom ergens geblokkeerd is.

Dit systeem voor beoordeling wordt het CEAP genoemd, naar de verschillende delen klinisch - clinical in het Engels - etiologie, anatomie en pathofysiologie.

Het CEAP-classificatiesysteem beschrijft wat de arts ziet wanneer een onderzoek wordt uitgevoerd om de oorzaak van de spataderen te vinden, waar in het been ze zich bevinden en welke mechanismen het probleem in de ader veroorzaken. Het CEAP-systeem is een hulpmiddel voor de patiënt en de arts om samen te beslissen of behandeling voor de spataderen moet worden uitgevoerd.

Graden van Spataderen volgens CEAP

Het meest gebruikelijke hulpmiddel volgens CEAP is het klinische deel, C, waar de spataderen zijn ingedeeld in zeven ernstgraden. C0 - c nul - is de laagste graad en betekent dat er geen sporen van Beenvaatjes of spataderen op de benen zijn.

De volgende zes graden van spataderen zijn als volgt:

C1: Er zijn sporen van Beenvaatjes op de benen. Beenvaatjes zijn oppervlakkige bloedvaten die door de huid zichtbaar zijn zonder dat ze gevoeld kunnen worden. Beenvaatjes veroorzaken geen verdere symptomen voor de patiënt.

C2: Spataderen zijn zichtbaar op de benen.

C3: De spataderen hebben ertoe geleid dat een of beide enkels zijn gezwollen. De zwelling is meestal het best zichtbaar vanaf de achterkant van het been, eerder dan vanaf de voorkant.

C4: De spataderen hebben ertoe geleid dat de huid op de onderbenen gedeeltelijk donkerder is geworden, eczeem dat jeuk veroorzaakt komt voor waar de huid donker is en het huidweefsel is harder geworden.

C5: Op dit niveau zijn er sporen van zweren die zijn ontstaan door de spataderen genezen en de sporen van deze genezen zweren zijn zichtbaar op de huid.

C6: Bij de ernstigste graad van spataderen zijn er naast alle bovenstaande tekenen ook open en etterende zweren op de benen.

Voor eventuele behandelingen van spataderen worden de graden van spataderen zoals hierboven beschreven vaak ingedeeld in groepen als basis voor de beoordeling of een operatie van de spataderen moet worden uitgevoerd.

Bij ernstgraad 1 en 2 wordt de graad van spataderen als mild beschouwd en een behandeling wordt daarom geclassificeerd als een schoonheidsingreep. Graad 3 - 6 wordt beschouwd als ernstige ziekte en graad 4 - 6 van de spataderen betekent ook dat de behandeling voor deze spataderen wordt gefinancierd via de openbare gezondheidsverzekering.

Spataderen ontwikkelen en verslechteren vaak in de loop van de tijd. Het wordt daarom aanbevolen om ze te behandelen voordat ze ernstige ziekte-toestanden zijn geworden.

Hoe kan men de graad van spataderen beïnvloeden?

Omdat spataderen bijna honderd procent erfelijk zijn, kan men geneigd zijn te denken dat er niets is dat men kan doen om hun ontstaan en ontwikkeling te beïnvloeden. Dit is echter niet het geval. De ontwikkeling en verspreiding van spataderen worden in grote mate beïnvloed door de bloedcirculatie van een persoon en deze kan worden beïnvloed. Bij een goede bloedcirculatie wordt de bloedstroom naar het hart vergemakkelijkt, wat compenseert voor de beschadigde kleppen in de aderen, wat zowel de opkomst van spataderen als de graad van spataderen vertraagt. Bestaande spataderen kunnen ook worden verzacht door maatregelen die de bloedcirculatie verhogen.

Enkele maatregelen die een persoon kan nemen om de bloedcirculatie te verhogen, zijn afvallen, fysiek actiever worden, totaal stilstaand of zittend zijn vermijden, de benen in een hoge positie leggen - hoger dan het hart, vermijden om kleding te dragen die strak zit over de heupen en dijen, stoppen met roken, en meer.

Bij welke graad van spataderen moet men ze opereren?

Bij welke graad van spataderen het actueel is om een operatie of een andere behandeling te ondergaan, is iets wat de patiënt in overleg met een vaatchirurg moet bespreken en tot een besluit komen.

Er kunnen veel redenen zijn om spataderen te verwijderen bij alle verschillende graden van spataderen die hierboven zijn uiteengezet. Het is bijvoorbeeld algemeen aanvaard om spataderen om cosmetische redenen te behandelen, omdat spataderen die als lelijk worden beschouwd een beperking in het dagelijks leven vormen.

De moderne methoden die worden gebruikt om spataderen te behandelen zijn zeer zacht, kunnen onder lokale verdoving in een kliniek buiten een ziekenhuis in slechts een paar uur worden uitgevoerd en de patiënt kan daarna direct naar huis terugkeren.